torsdag 1 december 2011

Adventskalender av VHS-fodral





I år var året som jag ville göra en adventkalender till barnen. Men jag visste inte riktigt hur.....

Ville göra en kalender som skulle vara enkel men samtidigt så pass hållbar att den kan användas även kommande jular. Dessutom skulle den vara lite rolig, lite annorlunda, enkel och snabb att göra och dessutom inte kosta så mycket. 
Funderade faktiskt i flera veckor över hur jag skulle göra tills jag fick en idé.

Tiggde gamla kasserade vhs-filmer av mamma och syster för att använda fodralen till att göra luckorna.
Tänkte först att man bara kunde stoppa in nytt papper bakom plasten på fodralen men de var så nötta och repiga att jag valde att riva bort plasten och sedan limma fast nytt papper. 

Har en utstansningsmaskin där jag gjorde snöflingorna och siffrorna, sedan har jag använt ett "glue-runner" för att snabbt och enkelt limma fast allt. 


Fodralen är ju ganska stora, men det är ju också bra så att de verkligen kan rymma lite grejer. 

Den som spar den har. 
Vi hade sparat en gammal garderobsdörr som visade sig passa perfekt för ändamålet!
Först limmades fodralen upp med starkt bygglim, men det visade sig att det inte höll så vi fick skruva fast dem för att de skulle sitta ordentligt. 

Köpte en led-ljusslinga på Rusta som jag tejapde fast runtom, och upphängningen är en gammal kedja som vi satt fast i topppen. 


Våra pojkar på två och tre är dock så små än att de inte kan låta bli att vara och riva i kalandern så vi kunde inte ha den uppe hela tiden utan vi tar fram den varje dag så får de öppna en lucka då, men nästa år då ska den nog få vara i fred....fast då är ju bebisen stor, och uppe och går....

Nåväl.
Tips på att ha i kalendern då?
Jag har faktiskt bara tre dagar med godis, resten en grej eller en aktivitet. 
Aktiviterna är bl.a  "baka kaka, klä granen, valfri lek, skriva önskelista".
I en låda har jag lagt pepparkaksformar till pepparkasbaket.
I  de flesta lådorna har jag förberett pyssel i form av "klippa en julstjärna, bygga filt-tomte, klippa en bil" m.m.m. 

Enkelt men mysigt och trevligt- det är min melodi :)

Kostnaden då- runt 200. En hel Glue-runner användes och den kostar 47 och så köpte jag röda scrappapper för 50kr, ljusslingan för 99 och ett gäng skruvar. 
Fodralen hade jag ju fått och det andra materialet är ju återvunnet byggskräp egentligen. 



4 kommentarer:

  1. Vilken rolig idé! Snyggt blev det också :)

    SvaraRadera
  2. Så himla fiffinurligt och fint...och stort :o) Du är ju bara alldeles fantastiskt duktig och påhittig!

    SvaraRadera
  3. Underbar idé! Så påhittigt och så snygg den blev.
    Kul!

    SvaraRadera