torsdag 17 november 2011

Köket före och efter

Äntligen färdigt. 
Vi hade turen att få köpa ett utställningskök för halva priset och då det verkligen var ett kök som jag alltid drömt om så slog vi ju självklart till. 
Men det har sannerligen tagit sin tid att få allt färdigt, men det har samtidigt varit bra. 
För då hinner man känna efter om besluten man tagit verkligen blir bra och gissa om vi ändrade oss 100 gånger innan vi verkligen kunde bestämma oss ...



Förut hade vi en ingång till tvättstugan genom köket och det gillades inte. Vi ville hellre ha mer bänkytor och en hel enhet till kök. 
Så ingången till tvättstugan flyttades. Liksom ingången till det rum som barnen har som lekrum. 
På övre bilden är det dörren till vänster som leder till det lekrummet och runt hörnet till höger går man nu in till tvättstugan. 
Ett av mina bästa blocket-fynd pryder nu sin plats i det nya köket. 

Jag ville absolut inte ha kakel i köket, jag villa ha något nytt och "roligare".
Tanken var att sätta tapet och sedan måttbeställa en glasskiva att ha framför som stänkskydd. 
Men så läste jag på ett byggforum på internet ett tips om att lacka tapeten. Att det hållit i flera år för dem...
Så alternativet var en glasskiva för dryga 5000 eller en tapetrulle+lack för några hundralappar...
Vi valde det senare och tänkte att om det inte skulle funka så gör vi väl om det. 
Men det har verkligen hållit sig superfint än hur mycket mat och bak som sölas så är det bara att torka av. 

Vi klickade helt enkelt ihop lite överblivet klickgolv som blev skivan som tapeten limmades upp på. 
Vi valde en tapet med ett mönster som gick att ha "fel" väg. Så att den enkelt kunde rullas ut på skivan och bli skarvfri.
Sedan lackade vi detta ett par varv med starkt möbellack.
Blev hur bra som helst, särskilt prislappen :)

 Före. Gul och ful panel, trist platsmatta till golv och nötta skåp.

 Vi rev väggen mellan kök och den tidigare hallen för att få så stor köksyta som möjligt.

 Golvet är ett mörklaserat ekgolv. Riktigt snyggt, men visst-  lite opraktiskt. 
Minsta damm syns och i och med att det är trä så är det ju inte så reptåligt och känsligt för mycket vatten. 
Men- det är såå fint mot allt det vita, det matchar bjälkarna i taket, är mjukt att gå på, samt omslipningsbart. Jag älskar det :)

Även om jag älskar det gamla så föll jag pladdask för denna kökslampa på K-rauta. 
Inte så dumt att blanda både gammalt och nytt :)

1 kommentar:

  1. Hejsan superfint blev det.
    Skulle det vara okej för dig att jag lånar en bild av dig på köket och berättar om er smarta lösning på "kaklet" bakom diskbänken,på min inrednings blogg?Hänvisar naturligtvis till idé makaren:)
    Mvh Carola
    www.tolisinredning.blogspot.com

    SvaraRadera